Wednesday 1 May 2013

Bagaimana merawat RESDUNG, ALLERGY & ECZEMA . . ? ?

Assalamualaikum & Hi semuaa...


Anda pernah mengalami resdung, allergy atau eczema ?? Jika anda pernah mengalaminya, mari baca cara merawat dengan cara sihat dan selamat semestinya dengan Shaklee.. :)

Sebelum tu, tahukah anda penyakit tersebut semuanya berkaitan dengan habuk dan juga cara pemakanan seseorang. Mereka yang mudah mendapat resdung, allergy & eczema ini juga, sangat sensitif terhadap perubahan cuaca dan mengalami tekanan emosi. 
Jika penyakit ini tidak dirawat dengan sebaiknya, ia mungkin akan menjadi semakin merbahaya. Contohnya, jika resdung gagal dirawat di peringkat awal, kemungkinan penyakit yang lebih teruk akan terjadi di dalam rongga sinus.

Jadi, untuk mengatasi masalah tersebut melarat, pengambilan supplements adalah perlu. Antara supplements yang mampu membantu merawat masalah resdung, allergy & eczema adalah B-Complex, Vitamin C, Alfalfa, GLA Complex, Vita-Lea dan pengambilan protein (MealShakes/ESP ).

Bagaimana supplements ini dapat merawat masalah tersebut ??

Mari kita kenali dengan lebih lanjut info setiap supplements yang diperlukan dalam membantu masalah resdung, allergy & eczema.. 

1. B-Complex 
Salah satu punca penyakit adalah stress. Stress boleh mengganggu sistem badan dan menyebabkan pelbagai penyakit terjadi. Kenapa B-Complex?? Ini kerana, B-Complex adalah vitamin "Anti Stress". B-Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Ia membantu dalam pengeluaran antibodi badan, membantu dalam pembinaan protein dalam tubuh, membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati dan memelihara sistem saraf dan berfungsi sebagai anti-stress. Salah satu komponen vitamin B adalah B6 -  ia penting untuk pemuliharaan selaput lendir (mengelakkannya dari mengganggu ruang pernafasan). 




2. Vitamin C
Bagi mereka yang menghidap allergy, sel dalam badan akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yang dipanggil "histamine". "Histamine" akan menyebabkan ruam, bersin, gatal dan juga penyakit allergy yang lain. Bagi merawatnya, "anti-Histamine" akan digunakan sebagai rawatan asas bagi menyelesaikan masalah ini. Vitamin C bertindak sebagai anti-histamine, tanpa kita perlu mengalami side effect dari pengambilan dadah anti-histamine. Vitamin C juga membantu menstabilkan pengeluaran histamine dalam tubuh badan, membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol (salur pernafasan), meningkatkan fungsi sistem pertahanan badan (immune system) dan meningkatkan penyembuhan tisu badan. 


3. Alfalfa
Alfalfa mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri. Ianya kaya dengan sumber klorofil dan juga membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari resdung, allergy & eczema serta gegata (hives). Walaubagaimanapun, mereka yang menghidap SLE tidak digalakkan mengambil Alfalfa sebagai supplement mereka. 


4. GLA-Complex 
GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin. Ia adalah bahan berkesan yang berupa hormon yang membantu badan mengawal atur proses-proses badan yang normal. Selain itu, GLA juga menyokong sistem immune badan. Gabungan terbaik untuk mengurangkan keradangan eczema dengan membantu mengelakkan kulit menjadi kering, pedih dan gatal. GLA juga merupakan rahsia kepada kulit yang cantik (ini untuk kesan jangka panjang kerana ia ada kaitan dengan hormon wanita).


5. ESP (Soy Protein)
Mereka yang berpenyakit adalah berpunca dari sel yang tidak sihat. Protein amat penting dalam penghasilan sel. Namun, pengambilan protein yang bagus adalah bersandarkan protein dari tumbuh-tumbuhan berbanding protein haiwan. Hal ini kerana, protein haiwan sangat tinggi dan berat untuk diproses oleh tubuh. 
Dari mana datangnya sumber protein?? Sumber protein datang dari ayam, telur, kekacang dan ikan. Namun, tahukah anda protein tidak dapat hidup di dalam suhu yang tinggi ?? Apabila kita memasak, kita akan pastikan masakan kita mendidih, dan secara langsung zat protein itu akan mati tanpa kita sedar. Disebabkan itu, kita digalakkan mengambil supplement protein. Jika sel mendapat cukup protein, sel baru akan tumbuh bagi menggantikan sel yang lama. Di samping itu, ia dapat mengurangkan masalah resdung/allergy. Uols boleh baca di sini tentang ESP :)

Orite, itu adalah sedikit info yang I dapat share dengan uols sempena cuti Hari Pekerja. 

Selamat menyambut Hari Pekerja buat semua :D 


Untuk mereka yang mengalami masalah resdung, allergy & eczema, selesaikan masalah anda dengan Shaklee, In Shaa Allah. Kita berusaha untuk memberi yang terbaik dan dengan cara yang sihat. 

Hubungi I untuk dapatkan harga ISTIMEWA dan khidmat nasihat secara percuma... :)

Adiba Malek
Shaklee ID : 882328
SMS / Whatsapp / Line : 0164716647
Email :adibamalek6898@gmail.com
FB : NSH



Till then my sayangs... 

Wassalam..


No comments:

Post a Comment